joi, 14 martie 2013

Premiu 3000 euro + Samsung Galaxy SIII

In ziua cenusie de azi, 14 martie 2013, dupa pranz suna telefonul, privesc la el, vad "private number" si ma grabesc sa exult la gandul ca mi se propune o noua colaborare frumoasa sau job...ce frumos ar fi fost.
Raspund si ... surpriza:

Buna ziua sunt ...(n-am retinut numele), va sun din partea Vodafone. Aveti un abonament reinnoit recent, cu data 8/21. 
La care intervin incercand sa inteleg ce inseamna: data facturare 8 ale lunii cu scadenta pe 21 ale lunii. Infirm informatia si ii spun interglocutorului sa reverifice ca poate nu a sunat unde trebuie. Interlocutorul imi spune ca nu a fost atent si ca am dreptate. Apoi:
Sunteti castigatorul unui premiu de 3,000.00 si a unui telefon Samsung Galaxy SIII, prin campania derulata de Vodafone impreuna cu PRO TV, conversatia noastra este inregistrata in acest moment. La Stirile PRO TV de dimineata a avut loc o tragere la sorti in cadrul careia a aparut si numarul dvs. de telefon. Tot ce trebuie sa faceti pentru a intra in posesia acestui premiu este sa mergeti la cel mai apropiat BCR pentru a cumpara 2 cartele vodafone in valoare de 250.00 lei, va voi indica un IBAN cand sunteti acolo pentru a intra in posesia premiului. Stiti ce este un IBAN? Va trebuie ... intervin si spun ca nu am nevoie de detalii despre ce inseamna IBAN, continua spunandu-mi ca este un cont bancar format din 24 de cifre.
In cat timp puteti ajunge la cel mai apropiat BCR?
In 3 ore presupun. (ii raspund)
Stiti ca nu putem intrerupe convorbirea pana cand nu ajungeti la BCR. Trebuie sa mergeti ACUM! De ce va trebuie 3 ore?
E problema mea de ce in 3 ore. M-ati intrebat si v-am raspuns frumos. (Interlocutorul a inceput sa ridice tonul din ce in ce mai tare. Cam ciudat pentru un angajat in call-center.)
In cazul acesta trebuie sa imi confirmati ca renuntati la premiul pe care l-ati castigat! 
(Inca circumspecta intreb:)
Cum pot verifica faptul ca nu este o farsa? Si ce fac cu 250.00 lei? (ca nu aveam cum sa urmaresc stirile PRO TV de dimineata online si cu ei la telefon + ca doream un raspuns concret, dar am verificat valoarea cartelelor vodafone in timpul conversatiei si constat ca cea mai scumpa costa 102.99 lei. In punctul asta e clar ca ceva e 'putred' la mijloc).
Dupa cum am spus va duceti ACUM la cel mai apropiat BCR sau renuntati la premiu! Spuneti-mi la ce BCR veti merge!
Nu inteleg de ce va rastiti la mine, totusi. Nu pot ajunge la BCR in acest moment si daca vreti sa continuam conversatia ar fi bine sa coborati tonul.
N-am ridicat tonul, asa vorbesc eu.
Avand in vedere ca avem conversatia inregistrata puteti derula pentru a va asculta pe dvs si veti observa diferenta de tonalitate din vocea dvs la inceputul conversatiei fata de ultimele propozitii. 
Ma scuzati!
Plus ca nu mi-ati raspuns la intrebari.
Da, va ascult.
Care este treaba cu cei 250.00 lei?
Cumparati 2 cartele Vodafone de la BCR si apoi intrati in posesia premiului.
Si daca nu am banii ce fac?
Aaaaa, pai de ce n-ati spus asa de la inceput! Mergeti la un vecin si imprumutati-va!
Nu am de la ce vecin sa imprumut bani. Din acest motiv am nevoie de 3 ore. Trebuie sa sun un prieten sa-mi transfere banii in cont.
Pai cum va transfera banii asa repede, de unde?
Daca ai cont la aceeasi banca e o chestiune instanta sau de cateva minute cel mult.
Si cum va transfera banii?
De internet banking n-ati auzit? 
Ah, bine dar stiti ca nu puteti inchide conversatia cu noi?
Da?! si ce sa fac?
Sunati si vorbiti in paralel.
(... ma gandesc: in nici un caz nu o sa auziti ce vorbesc eu la telefon)
Nu stiu cum se face. Asta e! renunt.
Nu, nu, nu. In timp ce conversatia noastra este activa cautati in agenda numarul, formati, apsati tasta ok si vorbiti!
N-am tasta ok in meniu.
Nu-i nimic, in acest caz revenim noi in cateva minute cu un telefon.
(parca varianta asta era imposibila mai devreme)
Trebuie sa imi spuneti cand plecati de acasa!
Dar cine a zis ca sunt acasa?! 
Dar unde sunteti? Dati-mi adresa BCR-ului cel mai apropiat de dvs acum!
E treaba mea unde sunt.
Trebuie sa-mi dati adresa pentru ca vine PRO TV-ul sa filmeze inmanarea premiului si se va difuza in seara aceasta la stirile de la 19.00.  
Sun acum.


Inchid, sun prietenul, care dupa ce a ascultat povestea imi trimite un link cu o poveste similara in reteaua Cosmote.    

Evident a fost o tentativa de FRAUDA.

Sun la Vodafone. Le relatez povestea cu lux de amanunte. Doamna/Domnisoara interlocutoare a tratat cu seriozitate si bun simt situatia, mi-a confirmat ca nu se deruleaza nici un concurs de genul acesta si ca exista foarte multe situatii similare, valoarea premiilor mentionate fiind diferita. De asemeni daca ar fi fost un premiu initiat de Vodafone nu ar fi trebuit sa depun nici o suma de bani nicaieri si daca era in colaborare cu radio sau TV mi s-ar fi comunicat de la inceput sa comut pe postul respectiv pentru autenticitatea concursui. 
M-am oferit ajutorul in sprijinirea companiei de a prinde astfel de oameni necinstiti si am aflat ca fiind un "private number" nu se pot face demersuri in sistarea acestei tentative de frauda.
Totodata mi s-a spus ca Vodafone isi sfatuieste clientii sa:
- NU divulge informatii personale la telefon (CNP, Adresa etc.)
- NU tasteze coduri in telefon cand au o conversatie cu un strain;
- NU isi divulge identitatea, pe cat posibil;
- verifice iformatia primita;
- reclame in scris sau telefonic situatiile dubioase ce nu se pot verifica.
Mi s-a reamintit si de campania antifrauda desfasurata de Vodafone prin sms.

Mi-am pus intrebarile:
Ce se intampla cu oamenii care nu au un calculator la indemana pentru a cauta pe net informatia ce s-a dovedit a fi falsa?
Cati au fost deja pagubiti? Si cu ce sume de bani?
Cum ne putem proteja de astfel de fraude?

Ce fac autoritatile statului pentru a stopa acaceste fraude? Ce s-a intamplat cu acea propunere ce prevedea ca nimeni sa nu isi poata cumpara cartele telefonice fara buletin?
Cum a ajuns numarul meu de telefon la un astfel de om? pentru ca nu imi dau nr de telefon oricui si nu ma inscriu pe site-uri neautorizate pentru comert online.
Sunt scurgeri de date din bazele de clienti online? Daca da, la cine? Face cineva vreun demers pentru a stopa activitatile de gen?

Am inteles ca primul demers este relatarea situatiilor similare si vigilenta proprie.
Trebuie sa gasim o metoda prin care sa implicam autoritatile (Politie, Parchet sau cine trebuie sa se ocupe) pentru a ne proteja identitatea, adresa, intimitatea caminului.

Asa ca, va rog sa luati in serios relatarea si concluziile si sa impartasiti povestea pentru a ne proteja macar apropiatii. 
 
Update: se stie despre astfel de activitati: http://www.politiaromana.ro/fraude_tehnici_comunicare.htm, deci hai sa luam aminte si sa ne informam temeinic!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu